„Każdy jest geniuszem. Ale jeśli zaczniesz oceniać rybę pod względem jej zdolności do wspinania się na drzewa, to przez całe życie będzie myślała, że jest głupia.”
Skoro wiemy, że ludzie dzielą się na introwertyków i ekstrawertyków, nie sposób nie domyślić się, że oba typy temperamentu różnią się również pod względem sposobu w jaki najefektywniej się uczą i jakiego typu środowiska potrzebują, aby uwolnić swój edukacyjny potencjał.
Jak wygląda nasza dzisiejsza szkoła?
Szkoła w dzisiejszym wydaniu promuje ekstrawertyków. Czyż zaskoczeniem będzie stwierdzenie, że nauczyciele w klasie mają tendencję do oceniania uczniów na podstawie ich uczestnictwa w zajęciach? Dobre oceny i pochwały dostają uczniowie, którzy pracują najszybciej, są pewni siebie, chętnie zgłaszają się do odpowiedzi, najgłośniej krzyczą i najwyżej skaczą. Ponadto duży nacisk w szkole kładzie się na pracę w grupie.
Większość ekstrawertycznych osób nie ma problemu z podnoszeniem rąk do odpowiedzi na pytania, zgłaszaniem się do dodatkowych zajęć czy konkursów. Ekstrawertycy dobrze czują się w grupie, uczestniczą w dyskusjach klasowych, wygłaszają przemówienia i prezentacje oraz, ogólnie rzecz biorąc, po prostu wchodzą w interakcję z innymi.
A jak wyglądają przerwy? Dla obserwatora z zewnątrz to chaos. Uczniowie biegają, krzyczą i przepychają się wzajemnie.
Z drugiej jednak strony w klasie widoczni są również uczniowie pozostający jakby na uboczu. Nie przejawiają dużej aktywności, są wyciszeni, wolą pracować samodzielnie. Swoje wypowiedzi poprzedzają przemyśleniami, a jak już zabiorą głos, ich wypowiedź jest konkretna i krótka. Również na przerwie próbują znaleźć dla siebie kąt, żeby zaszyć się z książką lub spokojnie zjeść kanapkę. Ich zachowanie traktowane jest jednak jako aspołeczne, a niektórzy wręcz dopatrują się u nich jakieś choroby.
Ze względu na występujące różnice w temperamentach dzieci zadaniem dla nauczycieli jest wypracowanie takiego sposobu równoważenia zadań na lekcji, aby zarówno ekstrawertyk jak i introwertyk mogli się rozwijać. Ale do tego potrzeba zrozumienia różnic i preferencji obydwu typów.
Jakie cechy ma ekstrawertyczny uczeń?
Jakie cechy ma introwertyczny uczeń?
Nie chodzi teraz o to, aby szkoły dla ekstrawertyków przerobić na szkoły dla introwertyków. Tak jak dla introwertyka praca w głośnym otoczeniu jest irytująca, tak i ekstrawertyk może mieć trudności w cichym i odizolowanym środowisku. Chodzi o zaoferowanie uczniom sprawiedliwych wyborów. Sprawiedliwy wybór to taki, w którym obie drogi lub działania są równe. Innymi słowy, jeden niekoniecznie jest lepszy od drugiego..
Jeśli spodobał Ci się artykuł, zostaw Like’a. Jeśli uznasz artykuł za pożyteczny, udostępnij go swoim znajomym.
Daj znać, jeżeli poruszane przeze mnie tematy uważasz za interesujące. Możesz również zapisać się do newslettera, wówczas poinformuję Cię o nowym artykule.